Sitodruk
Sitodruk

Na czym polega sitodruk?

Sitodruk to metoda znakowania przedmiotów, w której wzór na wybranej powierzchni otrzymuje się poprzez przeciskanie farby przez specjalne szablony, czyli sita. Każde sito składa się z ramy, na której umieszczona jest siatka wykonana z włókien lub metalu. Na przygotowaną wcześniej matrycę nakłada się farbę, a następnie korzystając z rakli przeciąga się ją przez powierzchnię siatki. Każdy kolor we wzorze nakładany jest osobno, przez co w przypadku wielokolorowych nadruków wymagane jest przygotowanie kilku różnych sit.

Jest to bardzo popularna i powszechnie stosowana technika znakowania różnych przedmiotów w wielu branżach. Świetnie sprawdza się między innymi w masowej produkcji ubrań i tekstyliów. Bardzo popularny jest sitodruk na koszulkach. Farby do sitodruku mogą być różnego rodzaju, przez co dają odmienne efekty. Oprócz standardowych rozwiązań można wybrać farby pękające, metaliczne, błyszczące czy też dające efekt trójwymiarowości, odbicia lustrzanego lub imitujące zamsz.

 

Historia sitodruku

Sitodruk jest techniką znakowania z długoletnią tradycją. Po raz pierwszy zaczęto go używać w Chinach za panowania dynastii Song, a więc około X lub XI wieku naszej ery. Do produkcji siatki potrzebnej do sitodruku używano wtedy jedwabiu. Później stał się popularny także w innych azjatyckich krajach, gdzie stosowano coraz bardziej nowoczesne techniki.

Do Europy sitodruk przybył w drugiej połowie XVIII wieku, jednak nie zdobył od razu popularności. Jedwab na starym kontynencie był drogim oraz trudnodostępnym towarem, a więc korzystanie z tej metody znakowania było po prostu nieopłacalne. Dopiero po wprowadzeniu substytutów jedwabiu w produkcji sit stał się on częściej używany. Do wzrostu popularności sitodruku w XX wieku przyczynił się artysta Andy Warhol.

 

Etapy sitodruku

Najważniejsze w sitodruku jest przygotowanie szablonu. Na ramie z drewna lub aluminium rozciąga się siatkę, tak aby była ona cały czas napięta. Następnie na siatkę nakłada się specjalny preparat oraz wybrany wzór. Kolejnym krokiem jest utwardzanie poprzez ekspozycję na promieniowanie ultrafioletowe – te elementy wzoru, które mają zostać odbite na przedmiocie na tym etapie muszą pozostać zakryte, przez co nie ulegną utwardzeniu i będzie można je zmyć pozostawiając otwarte oczka siatki. W ten sposób powstaje szablon do sitodruku, którego można użyć do nanoszenia nadruków na różne powierzchnie.

Sita umieszcza się na znakowanej powierzchni i pokrywa odpowiednią ilością farby. Następnie przeciska się ją przez otwarte oczka, kierując rakiel przez całą długość szablonu. Taki ruch sprawia, że farba dobrze pokrywa cały wzór oraz pozwala na usunięcie jej nadmiaru. Ostatnim etapem jest wysuszenie farby na zaznakowanej powierzchni.

 

Zastosowanie sitodruku

Sitodruk jest bardziej wszechstronną techniką niż tradycyjne metody druku. Odpowiedni dobór farby pozwala na znakowanie tekstyliów, ceramiki, drewna, papieru, szkła, metalu oraz plastiku. Dlatego też sitodruk jest stosowany powszechnie w wielu branżach, jak na przykład w przemyśle odzieżowym, produkcji sprzętu medycznego, produkcji elektroniki (na przykład płytek obwodu drukowanego), znaków i wyświetlaczy czy etykiet produktów.

 

Zalety i wady sitodruku

Jednym z powodów, dla których sitodruk jest tak często stosowany jest fakt, że pozwala on na uzyskanie bardzo żywych barw i wyrazistych nadruków nawet na ciemnych powierzchniach. Farba nakładana jest warstwami, co daje ciekawy w dotyku efekt.

Sitodruk pozwala na stosunkowo łatwe i szybkie tworzenie kopii. Każde przygotowane sito może być użyte wielokrotnie i dlatego też ta technika znakowania świetnie sprawdza się w produkcji masowej. Nadruki wykonane tą metodą są odporne na działanie czynników atmosferycznych i środków chemicznych, dlatego też może zostać użyta do produkcji między innymi reklamy zewnętrznej.

Wady sitodruku związane są głównie z kosztami. Przygotowanie sit jest pracochłonne i czasochłonne, dlatego też ta metoda nie jest polecana do małych nakładów. Do produkcji niewielkiej ilości sztuk polecany jest raczej tampodruk lub termotransfer. Sitodruk nie daje też możliwości personalizacji – cały wyprodukowany nakład musi być taki sam.

 

Sitodruk na gadżetach reklamowych

Druk sitowy jest często stosowany także w produkcji gadżetów reklamowych dla firm. Można użyć go do znakowania odzieży, kalendarzy, papeterii, opakowań, toreb papierowych, kubków, naczyń czy parasoli oraz wielu innych przedmiotów. Sitodruk pozwala na nanoszenie nadruków na powierzchnie płaskie oraz cylindryczne.

 

 

    

    

    

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl