Co to jest sublimacja?
Druk sublimacyjny to popularna metoda znakowania, w której wzory przenoszone są ze specjalnego papieru na materiał z wykorzystaniem nacisku oraz wysokiej temperatury. W procesie sublimacji stan skupienia tuszu zostaje zmieniony ze stałego na gazowy, co pozwala na szybkie i proste wykonywanie kolorowych, wyrazistych i wielobarwnych nadruków na koszulkach, torbach, poszewkach, kominach czy kubkach.
Produkt otrzymany w wyniku znakowania za pomocą sublimacji jest bardzo wysokiej jakości. Dzięki temu ta metoda staje się coraz bardziej popularna. Jednak jeżeli proces zostanie wykonany błędnie i niedokładnie, mogą powstawać dziury w nadruku lub też wzory mogą odbijać się na drugiej stronie materiału.
Jak powstaje nadruk sublimacyjny?
Sublimacja jest stosunkowo prostym i bezproblemowym procesem druku. Po wybraniu wzoru lub przygotowaniu projektu należy go wydrukować w specjalnej drukarce i na odpowiednim podłożu. Następnie znakowany przedmiot umieszcza się w prasie, której elementy mające z nim kontakt zostają rozgrzane do wysokich temperatur. Kawałek papieru zawierający wzór umieszcza się na powierzchni znakowanego przedmiotu i zamyka prasę. Gorąco zmienia właściwości chemiczne i fizyczne tuszu, a dodatkowo w przypadku tekstyliów wpływa na rozluźnienie splotów materiału. Dzięki temu barwnik może głęboko wniknąć w poszczególne włókna. Natomiast nacisk sprawia, że tusz wraca z powrotem do stanu stałego i utrwala się na znakowanej powierzchni. Po otworzeniu prasy delikatnie ściąga się papier, który nie jest już potrzebny.
Papier do sublimacji ma właściwości transferowe, co oznacza, że w procesie znakowania część barwnika oderwie się od papieru i wniknie w tkaninę lub inny materiał nadający się do sublimacji. Należy pamiętać, że przygotowany projekt musi zostać wydrukowany w odbiciu lustrzanym. W przeciwnym wypadku nadruk zostanie wykonany odwrotnie.
Druk sublimacyjny na tkaninach
Nadruk sublimacyjny może zostać wykonany na określonych typach materiału. Najczęściej są to tkaniny poliestrowe, które najlepiej poddają się procesowi sublimacji. Natomiast zrezygnować trzeba z bawełny i innych naturalnych włókien. Nie mają one odpowiednich właściwości oraz struktury, która pozwalałaby na wnikanie tuszu wewnątrz włókien.
Na materiałach można drukować różne logo lub inne treści reklamowe czy grafiki w wielu kolorach bez wpływu na cenę. W tym aspekcie ta metoda znakowania ma przewagę nad inną popularną techniką znakowania tekstyliów, czyli sitodrukiem. W przypadku druku sitowego każdy użyty kolor zwiększa koszty ostatecznego produktu.
Kubki do sublimacji i pozostała ceramika
Sublimacja może zostać także wykonana na ceramice, jednak musi być ona uprzednio pokryta specjalnym lakierem. Jest to najczęściej wybierana technika znakowania w produkcji kubków reklamowych oraz personalizowanych upominków. Nadruk sublimacyjny na kubkach cechuje się wysoką ostrością. Jego ogromną zaletą jest możliwość nanoszenia wzorów wielokolorowych, a nawet zdjęć.
Nadruk sublimacyjny – jakie są jego zalety?
Sublimacja daje ogromne możliwości personalizacji. Można dowolnie dopasowywać treść oraz wielkość i jakość nadruku. Sam proces jest bardzo szybki i oparty na nowoczesnej technologii. Nie trzeba też przygotowywać żadnych form czy matryc. Wygrzewanie materiału z tuszem w prasie sprawia, że barwy nadruku są bardzo wyraziste i intensywne. Do tego jest on trwały i odporny na ścieranie, blaknięcie i spieranie, ponieważ tusz wnika wewnątrz tkaniny zamiast znajdować się na jej powierzchni.
Dlatego też sublimacja jest doskonałym wyborem jeżeli zależy nam na czasie, jakości oraz wielokolorowych nadrukach z przejściami tonalnymi. Jest to też metoda znakowania przyjazna środowisku, co jest dodatkowym atutem.